• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Referanser

Publisert: 16.nov 2017 Endret: 16.nov 2017

Bjørndal, Bjarne, & Lieberg, Sigmund. (1978). Nye veier i didaktikken. Oslo: Aschehoug.

Bourdieu, Pierre. (1995). Distinksjonen. Oslo: Pax forlag.

Brunsson, Nils, & Jacobsson, Bengt. (1998). Standardisering. Stockholm: Nerenius & Santérus.

Clemet, Kristin. (2010, 16.03.2010). Harald Eia, mangfold og ulikhet.  Retrieved from http://clemet.blogg.no/1268732873_harald_eia_mangfold_o.html

Dahlgren, Kenneth, & Ljunggren, Jørn. (2010). Klassebilder: Ulikhet og sosial mobilitet i Norge. Oslo: Universitetsforlaget.

Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, LOV-2008-06-20-42 C.F.R. (2008).

Eriksen, Thomas Hylland. (2007). Mangfold versus forskjellighet. In Ø. Fuglerud & T. H. Eriksen (Eds.), Grenser for kultur (pp. 111-130). Oslo: Pax.

forskningsdepartementet, Det kongelige utdannings- og. (2001-2002). Ot.prp. nr. 40.  Oslo: Det kongelige utdannings- og forskningsdepartementet.

Hattie, John. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.

inkluderingsdepartementet, Arbeids- og. (2007). Et inkluderende språk.  Oslo: Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

Krange, Olve. (2004). Grenser for individualisering - ungdom mellom ny og gammel modernitet. Oslo: NOVA.

Learning Environments Research - About This Journal. (2013). Learning Environments Research.  Retrieved 12.10.2013, 2013, from http://www.springer.com/education+%26+language/learning+%26+instruction/journal/10984

Patston, Philip. (2007). Constructive Functional Diversity: A new paradigm beyond disability and impairment. Disability and Rehabilitation, 29(20-21), 1625-1633. doi: doi:10.1080/09638280701618778

Pettersen, Roar. (2005). Kvalitetslæring i høyere utdanning. Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. Oslo: Universitetsforlaget.

Risan, Lars. (2013). "Universell utforming" og historien som forsvant. Tidsskrift for samfunnsforskning, 54(3), 281-310. 

Romañach, Javier, & Lobato, Manuel. (2005). Functional diversity, a new term in the struggle for dignity in the diversity of the human being. Web available: http://pf7d7vi404s1dxh27mla5569.wpengine.netdna-cdn.com/files/library/zavier-Functional-Diversity-Romanach.pdf, 20(20), 20. 

Simonsen, Dag F. (2008). "Finn", "lapp" og "neger" - litt om sensitive ords liv og død. Språknytt, 36(2/2008), 1-6. 

Swan, Toril. (1997). Kjønn, språk og ideologi. Språknytt, 27(1997/4). 

Vik, Malin Lenita. (2013, 05.02.2013). Min klassereise, Dagbladet. Retrieved from http://www.dagbladet.no/2013/02/05/kultur/debatt/kronikk/klassereise/sosial_mobilitet/25601134/

Woolner, Pam. (2007). The Meaning of "Learning Environment". Learning and Teaching Update(September 2007). 


Forrige kapittel
Mangfold og ulikhet i et læringsmiljøperspektiv

Innholdsfortegnelse

1. Forord
2. Hva er mangfold?
3. Mangfold og ulikhet
4. «Funksjonelt mangfold» og «nedsatt funksjonsevne»
5. Mangfold og klasse
6. Mangfold og organisasjoner
7: Referanser

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲