Innledning
Publisert: 01.des 2017
Endret: 01.des 2017
Formålet med denne rapporten er å gi Læringsmiljøutvalgene (LMU) et rammeverk i det rusforebyggende arbeidet, og da særlig når det gjelder å operasjonalisere ruspolicy og kjøreregler ved lærestedet. LMU har en viktig rolle i dette arbeidet. Rusforebygging er et tema mange læresteder har på dagsorden, og det gjøres mye bra rusforebyggende arbeid. Det er også gledelig å se at studentene i økende grad legger til rette for alkoholfokusfrie aktiviteter i forbindelse med fadderuker, mottak av nye studenter og studentdrevne arrangementer.
Rapporten er delt inn i tre hoveddeler. Del en er viet forskning og kartlegging av studenters alkoholvaner. Vi mener det er nyttig for utvalgene å ha en oversikt over noen sentrale forskningsfunn og resultater fra studentundersøkelser de siste årene. Det kan gi et bilde på hvor skoen trykker og i hvilken retning utviklingen går.
I rapportens del to gir vi en kort beskrivelse av de mest sentrale ressursene for lærestedene i det rusforebyggende arbeidet. Ressurser i denne sammenheng er overordnede policydokumenter, råd- og veiledningstjenester, tilgang til gode verktøy og kurstilbud. Her gir vi også en kort beskrivelse av hovedoppgaver og ansvar til de ulike aktørene. Kunnskap om hvem som gjør hva, kan hjelpe utvalgene med å finne gode samarbeidspartnere i planleggingsarbeidet.
I rapportens tredje del beskriver vi et utvalg av aktuelle verktøy og kreative forebyggende tiltak, som kan være til inspirasjon i det rusforebyggende arbeidet. Det gjøres mye og godt rusforebyggende arbeid ute på lærestedene. Hovedformålet med denne rapporten er å dele denne kunnskapen og de gode erfaringene.
Forrige kapittel
Neste kapittel