Funksjonsnedsettelse i profesjonsfag
Publisert: 08.mai 2018
Endret: 22.mai 2019
Etter å ha intervjuet 14 studenter med funksjonsnedsettelse beskriver forfatterne hva studentene opplever som hindringer og suksessfaktorer for mestring og trivsel på studiet.
Hva: Artikkel "We are just ordinary people working hard to reach our goals"! Disabled students' participation in Norwegian higher education.
Hvem: skrevet av stipendiat Eli Langørgen og førsteamanuensis Eva Magnus ved ergoterapiutdanningen på NTNU.
I månedens lesetips kan du lese om studenter sine erfaringer med funksjonsnedsettelse i profesjonsfag.
Etter å ha intervjuet 14 studenter med ulike former for funksjonsnedsettelse beskriver forfatterne hva studetnene opplever som hindringer og hvilke faktorer som må være på plass for at de opplever mestring og trivsel på studiet.
Artikkelen viser at studentene i studien har måttet være åpen om sine funksjonshemninger og be om hjelp for å få den nødvendige tilretteleggingen de har behov for. Svært mange av informantene har i lengre tid tiet om behovet for tilrettelegging, for å demonstrere at de er skikket for utdanning og fremtidig yrke. Videre problematiserer artikkelen at studentenes faglige suksess avhenger av egne ressurser og andres holdninger, og mindre på formalisert støtte fra utdanningsinstitusjonene. Artikkelen antyder at så lenge funksjonshemming betraktes som et individuelt problem, vil barrierer i høyere utdanning forbli usynlig.
Les hele artikkelen for flere funn. Artikkelen kan også søkes opp gjennom Oria. Vær oppmerksom på at tilgang forutsetter at du logger deg inn med institusjonstilknytning.