Inkluderende læringsmiljø (IL)
Publisert: 09.apr 2018
Endret: 09.apr 2018
Prioriterte oppgaver for 2018
Universell skal:
- Videreutvikle, ferdigstille og implementere «Veileder for kvalitetssikring av tilbud og tjenester for studenter med nedsatt funksjonsevne». Implementering av veileder gjennomføres i dialog med interessenter i UH-sektoren, og sluttprodukt tilbys som digitale og fysiske kurs til utdanningsinstitusjonene.
- Gjennomføre prosjekt om «mentorordningen» som tilbys studenter med nedsatt funksjonsevne gjennom NAV i samarbeid med utdanningsinstitusjonene. Mentorordningen følger studenter som har høyere utdanning som tiltak som en del av arbeidsavklaring, og prosjektet skal gi anbefalinger til fremtidig bruk og organisering.
- Gjennomføre prosjektoppdrag om samarbeid med Forleggerforeningen for å sikre at studenter som har behov for det får tilgang til studielitteratur i tilgjengelige formater. Oppdraget er fra Kunnskapsdepartementet og Kulturdepartementet, og utføres i samarbeid med Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek.
- Tilby seminar om universell utforming av bygg og uteområder i UH-sektor. Målgruppen er ansatte som arbeider med eiendom og drift.
- Arrangere «Universell-forum» som temamøte for relevante kontakter i UH-sektor. Seminaret arrangeres i 2018 i samarbeid med Universitetet i Agder.
- Skrive norsk veileder om universell utforming av læring. Veilederen er en videreføring av EU-prosjektet fra 2016, og skal inngå i kurspakke om universell utforming av læringsmiljø. Veilederen skal presenteres i fysisk utgave, og på portalen vuu.no som presenteres i nytt design i 2018.
- Lage digitale kurspakker til institutt for fysikk ved NTNU og tilby coaching til fem utvalgte faglærere innen universell utforming av læring som en del av pilotprosjekt og NTNUs satsing «NTNU Toppundervisning».
- Tilby utdanningsinstitusjonene en tilpasset opplæringsmodul om universell utforming av IKT. Modulen skal være en sektortilpasset videreutvikling av kurspakken DIFI tilbyr gjennom sitt e-læringssystem.
- Etablere pilotprosjekt for å utvikle kvaliteten i universitets- og høyskolepedagogikken gjennom integrering av perspektiver som mangfold, funksjonsnedsettelse, universell utforming og tilrettelegging. Oppdraget følger «kvalitetsmeldingen for høyere utdanning».
- Gjennomføre prosjekt om mobilitet for studenter med nedsatt funksjonsevne mellom nordiske land. Prosjektet er et oppdrag fra Embedsmannskomiteen for utdanning under Nordisk ministerråd og Nordens Velferdssenter (NVC). Oppdraget innebærer å gjennomføre seminarer i alle de nordiske landene i løpet av 2018 og 2019.
- Gjennomføre forprosjekt om sikker saksbehandling og kommunikasjon når det gjelder studenter med nedsatt funksjonsevne, for å sørge for kvalitetssikring av tilbud og tjenester for studenter med nedsatt funksjonsevne, samt bistå oppfylle institusjonenes av forpliktelser i GDPR på inkluderingsområdet.
- Oppdatere «NAV-veilederen» i tråd med ny organisering og nye retningslinjer for bruk av virkemidler og tjenester som NAV tilbyr studenter med nedsatt funksjonsevne.
Forrige kapittel
Neste kapittel