Universell*
Meny
Fagområder
Universell utforming
Læringsmiljøutvalg
Tilrettelegging
Fagskoler
Oppdrag og aktiviteter
Faglig nytt
LMU
Universell utforming
Tilrettelegging
Fagskoler
Finn ressurs
Om nettstedet
Sidekart
Fagområder
Universell utforming
Universell utforming av læringsmiljø
IKT
Det fysiske læringsmiljø
VUU - Veileder universell utforming
Nye krav til universell utforming av IKT
Rapport: Universell utforming av digitale læremidler
Sammendrag og konklusjoner
Innledning
Metode
Rammevilkår og aktører
Tilretteleggingsarbeidet i UH-sektoren
Status - bruk og utforming av digitale læremidler
Kjennskap til krav om uu
Konklusjon
Litteratur
testsider
test area
Læringsmiljømidler 2021
Læringsmiljømidler 2022
Fagkunnskap
Tildelinger 2017
Kartlegging av universell utforming i IKT-utdanninger
Tildelinger 2018
Faglige stimuleringsmidler
Tildelinger 2019
Stimuleringsmidler 2020
Evalueringskriterier
Tildelinger 2020
Faglige stimuleringsmidler 2021
Tilskudd
Videresending stimuleringsmidler
Tildelinger 2021
Faglige stimuleringsmidler 2022
Påmelding til Byggseminaret 2021
Evaluering av Byggseminaret 2018
Statusmåling uu av IKT 2018
Innspillsmøte om Studentrettigheter
Kartlegging av universell utforming som fagbegrep i norske IKT-utdanninger
Sammendrag
Oppdrag
Metode: Utdanninger som berører forskriften for universell utforming av IKT
Begrepsavklaring og avgrensninger
Utvalg, fagretninger og datagrunnlag
Metode for digital undersøkelse
Valg av indikatorer og målepunkt for status og kvalitet
Læringsutbyttebeskrivelser
Pensum og anbefalt lesning
Innhold og nivå
Obligatoriske innleveringer og aktiviteter
Vurderinger, eksamen og tema
Oversikt over målbare indikatorer
Presentasjon av datasett
Utvalgsanalyse
Om studieprogrammene
Forekomst av universell utforming i kartleggingene
Emneforekomster
Oppsummering og videre arbeid
Veileder for universelt utformet video
Teksting
Synstolking
Relevante ressurser
PDF
Digitalt læringsmiljø
Nettbasert undervisning og nedsatt hørsel
Word
Webinar om universell utforming av Zoom og Teams
Universell utforming av webinarer
Innledning
Huskelister
Generelle tips om gjennomføring av webinarer
Zoom
Microsoft Teams
Referanser / nyttige kilder
Vedlegg 1: test av funksjonalitet i Zoom og Teams
Universell utforming i Zoom og Teams
Hvordan lage tilgjengelighetserklæring
Læringsmiljøutvalg
LMU-håndbok
Hva er et læringsmiljø?
Eksempler på læringsmiljøsaker
Et helhetlig læringsmiljø og universell utforming
LMUs ansvar og rolle - mandat
Hvem er representert i LMU?
Plassering i organisasjonen
LMUs sentrale oppgaver
Klager, tilbakemeldinger og avvik
LMU som pådriver, organisering av arbeidet
Dialogmøter og ansvarliggjøring
Systematisk arbeid med læringsmiljø
Lover og rammeverk for LMU
LMU-kartlegging 2014-2015
Forord
Innledning
Lovteksten
Mandat
Fokusområder - fusjoner og ruspolicy
Organisering av LMU
LMU-sekretær
Utvalgets sammensetning og størrelse
Synlighet og innflytelse i organisasjonen
Opplæring
Systematisk kvalitetsarbeid
Lærestedenes læringsmiljøtiltak 2014-2015
Lærestedenes anbefalinger til Universell
Oppsummering
LMU-kartlegging 2012-2013
Innledning
Lovteksten
Mandat
Organisering av LMU
Synlighet og innflytelse i organisasjonen
Opplæring
Systematisk kvalitetsarbeid
Lærestedenes læringsmiljøtiltak 2012-2013
Lærestedenes anbefalinger til Universell
Oppfølging fra Universell - kunnskapsutvikling
Oppsummering
Mangfold og ulikhet i et læringsmiljøperspektiv
Forord
Hva er mangfold?
Mangfold og ulikhet
«Funksjonelt mangfold» og «nedsatt funksjonsevne»
Mangfold og klasse
Mangfold og organisasjoner
Referanser
Rusmiddelforebygging for studenter
Forord
Innledning
Lovverk og rammebetingelser
Forskning og studentundersøkelser
Oversikt over fagressurser
Lærestedenes ansvar og rolle
Eksempler til inspirasjon
Oversikt over ressurser og verktøy
Evaluering av LMU
Påmelding til LMU-forum 2018
LMU ved UiT: retningslinjer for håndtering av mobbing og trakassering
Eksempelsamling for LMU
Eksempler på mandat for LMU
Testside
Kartlegging av LMU-aktivitet
Spørreskjema
LMU-kartlegging 2020
Møteaktivitet
Kontakt mellom representanter
Arbeidsmengde
Er LMU operativt?
Ny universitets- og høyskolelov
Veien videre for LMU
Oppgaver for Universell
Ressurser for digitalt læringsmiljø
Tilrettelegging
Lærestedets tilrettelegging
Mentor for studenter med funksjonsnedsettelse
Forord
Oppsummering og anbefalinger
Innledning
Mentortiltaket og tilstøtende assistanseordninger
Utdanningsinstitusjonenes erfaringer
NAV sine erfaringer
Mentorenes erfaringer
Studentenes erfaringer
Diskusjon og tilrådninger
Referanser
Eksterne støtteordninger
Studenter med ADHD og Asperger syndrom
Om diagnosene
Å studere med ADHD og Asperger syndrom
Anbefalte tiltak
Offentlig støtte
Verktøykasse
Virkningsfulle spørsmål
Overgang studier- arbeidsliv
Sammendrag
Innledning og begrepsavklaring
Blokkside
Påmelding til Universellforum 2018
Evaluering av Universellforum 2018
Bedre tilbud til personer med nevropsykiatriske vansker
Parallelle sesjoner 1 - Universellkonferansen 2019
Parallelle sesjoner 2 - Universellkonferansen 2019
Parallelle sesjoner 3 - Universellkonferansen 2019
Plenumspresentasjoner 2019
Spørsmål til tilretteleggere
Tilrettelegging og tilgjengelighet i koronatiden
Korona-cloak
Plenumspresentasjoner 2021
Parallelle sesjoner 1 - NK2021
Parallelle sesjoner 2 - NK2021
Fagskoler
Påmelding til fagskoleseminar 2019
Rapport: Inkludering og tilrettelegging i fagskolen
Sammendrag
Om oppdraget
Studentundersøkelsen
Vurdering - tiltak i lys av problemstillingene
Konklusjoner og veien videre
Kunsten å lære
Tabell 2 Fagskolerapporten
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging
Om veilederen
Hva er dysleksi?
Dysleksibegrepet
ADHD og dysleksi
Forekomst i høyere utdanning
Lovkrav - Individuell tilrettelegging
Uforholdsmessig byrde
Egnet individuell tilrettelegging
Inkluderende læringsmiljø
Universell utforming av læringsmiljø
Krav om handlingsplan
Funksjonsnedsettelse
Studenter med særskilte behov
Funksjonshemming
Behov for individuell tilrettelegging
Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
Datahjelpemidler
Standardiserte løsninger for individuelle behov
Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
Faglige krav
Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
Samarbeid student - fagskole
Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
Dysleksi Norges faglige retningslinjer
Ikke-utredete studenter
Eksempler på kartleggingsverktøy
Studielitteratur på lydbok for fagskolestudenter
Oppdrag og aktiviteter
Faglig nytt
LMU
Studentombudsordning innført ved UiO
Nytt si-ifra-system innført ved UiO
Fadderopplæring og faddervakt ga suksess i Bergen!
Læringsmiljøkonsulent ved Høgskolen i Østfold
Gebyr ved forsinket sensur hos UMB
Rusforebyggende arbeid blant studenter
Kunnskap gir innflytelse
UiT lokker på studentene...
Optimal student - drikker jeg mye?
Læringsmiljøundersøkelse - fordi vi bryr oss!
Å respektere andre innebærer å se en gang til!
Walk the talk!
LMU - pådriver og premissleverandør
Dialogmøter for effektivt LMU-arbeid
Ja til liv og røre!
LMU i NORD er i rute!
LMU skal evalueres (1)
Ordningen med LMU er evaluert
LMU-forum 2018: Presentasjoner og oppsummering
LMU ved UiT: retningslinjer for mobbing og trakassering
LMU-kartlegging 2020
Universell utforming
Kartlegging av universell utforming i IKT-utdanninger
Nye krav til universell utforming av IKT (1)
Tildeling av stimuleringsmidler 2017
Nye fagbøker om universell utforming
Økonomisk støtte 2018
Statusmåling universell utforming av IKT 2018 (1)
Pris for gode inkluderingstiltak
Innspillsmøte om Studentrettigheter
Webinar om universell utforming
Økonomisk støtte 2019
Studie om underviseres erfaring med inkludering
Synstolking
Universell utforming i Zoom og Teams (1)
Innovasjonsprisen for universell utforming 2020
Erfaringer med IKT for personer med funksjonsnedsettelse
Stimuleringsmidler 2020
Fargeveileder for skolebygg
Påstartet tilsyn i høyere utdanning
Forslag til endringer i UH-lov
WAD innlemmes i norsk lov
Universell blir HK-dir: Hva betyr det for deg?
Ny handlingsplan fra regjeringen om universell utforming
Tilrettelegging
Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø 2017
Tuva
Erfaringer med funksjonsnedsettelse i profesjonsfag
Stipend for studenter
Europeisk undersøkelse om funksjonsnedsettelse i utdanning
Buddypris
Bedre tilbud til personer med nevropsykiatriske vansker
Økt støtte til psykisk syke i utlandet
Endringer i UH-loven
Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø 2019
Universellprisen 2019
NOU om autisme og tourettes
Tilrettelegging i koronatiden
Nytt forskningsprosjekt
Digital undervisning og nedsatt hørsel
Internasjonal studentmobilitet for alle
Årets konferanse blir digital
Hjelpetelefon for studenter som sliter
Webinar om inkluderende mobilitet
NLB har nye talesynteser
Internasjonalt påfyll om inkludering
Stipend for studenter med bevegelseshemninger
Mentor for studenter med funksjonsnedsettelse
Fagskoler
Kartlegging av fagskolene
Læringsmiljøundersøkelse for fagskolen
Fortsatt arbeid for fagskolene
Seminar om læringsmiljøundersøkelsen for fagskolen
Hefte om studieteknikk for studenter med lese- og skrivevansker
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging
Studielitteratur på lydbok for fagskolestudenter
Webinarer for fagskolen
Stipend for studenter med bevegelseshemninger
Forsidenyheter
Nye krav til universell utforming av IKT
Tildeling av stimuleringsmidler 2017
Nye nettsider for Universell
Ordningen med LMU er evaluert
Erfaringer med funksjonsnedsettelse i profesjonsfag
Møteplasser 2018
Barrierer i høyere utdanning for personer med nedsatt funksjonsevne
LMU-forum 2018: Presentasjoner og oppsummering
Universellforum 2018
Byggseminaret
LMU ved UiT: retningslinjer for mobbing og trakassering
Statusmåling universell utforming av IKT 2018
Innspillsmøte om Studentrettigheter
Rapport: Kartlegging av universell utforming i norske IKT-utdanninger
Rapport: Universell utforming av digitale læremidler
Utdeling av Universells tilgjengelighetspris for høyere utdanning 2019
Veileder: universell utforming av video
NOU fra Universitets- og høyskolelovutvalget
Tildeling av stimuleringsmidler 2019
Tilrettelegging i koronatiden
Universell utforming i Zoom og Teams
LMU-kartlegging 2020
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging
Høringssvar: Ny universitets- og høyskolelov
16 prosjekter har søkt stimuleringsmidler i 2020
Studentmobilitet for alle
Tildeling av stimuleringsmidler 2020
Studielitteratur på lydbok for fagskolestudenter
Midler til universell utforming
Universell blir del av nytt direktorat
WAD innlemmes i norsk lov
Årets konferanse blir digital
Ny handlingsplan fra regjeringen om universell utforming
Søk om læringsmiljømidler
Tildeling av tilskudd i 2021
Byggseminaret 2022
Stipend for studenter med bevegelseshemninger
Midler til universell utforming 2022
Mentorrapport
Universellforum 2022
Mentorwebinar
Webinar om universell utforming
Om Universell
Universell sitt mandat
Universellprisen
Universellprisen 2017
Nominasjon til Universellprisen 2019
Universellprisen 2019
Referansegruppe for Universell
Påmelding til nyhetsbrev
Samarbeid
Strategi 2019-2022
Konkretisering av visjoner og mål
Målgrupper og nettverk
Strategiske områder
Virksomhetsplan 2020/21
Faste oppdrag og tilbud
Inkluderende læringsmiljø (IL)
Læringsmiljø og læringsmiljøutvalg (LMU)
Universell utforming som fag- og kunnskapsbegrep (UUF)
Inkludering og tilrettelegging i fagskolen (FAG)
Overordnede satsinger på tvers av fagområder (TVERS)
Samarbeid
Høringer og uttalelser
Høringssvar til Forslag til ny byggteknisk forskrift (TEK17)
Ny UH-lov 2018
Høringssvar: Ny universitets- og høyskolelov
Internasjonal studentmobilitet – like muligheter for alle?
Sammendrag
Bakgrunn for prosjektet og hovedproblemstillinger
Politikk og målsettinger
Drivere – virkemidler
Lærestedenes tilbud - studentenes behov
Kompetanse for fremtiden – nødvendige og gode grep
Referanser
Finn ressurs
Søk
Ansatte
Kjetil Knarlag
Elinor Jeanette Olaussen
Bjørnar Kvernevik
Lars Jørgensen
English
LMU-kontakter
Ansgar Teologiske Høgskole
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
Atlantis Medisinske Høgskole
Barrat Due musikkinstitutt
Bergen Arkitekthøgskole
Det teologiske menighetsfakultet
Dronning Mauds
Fjellhaug Internasjonale Høgskole
Forsvarets høgskole
Handelshøyskolen BI
Høgskolen i Innlandet
Høgskolen i Molde
Høgskolen i Østfold
Høgskulen i Volda
Høgskulen for grøn utvikling
Høgskulen på Vestlandet
Høyskolen for dansekunst
Høyskolen for ledelse og teologi
Høyskolen Kristiania
Kunsthøgskolen i Oslo
Lovisenberg Diakonale Høgskole
Musikkteaterhøyskolen
NLA Høgskolen
Nord Universitet
Norges handelshøyskole
Norges Idrettshøgskole
Norges Musikkhøgskole
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norsk Gestaltinstitutt Høyskole
NSKI Høyskole
Oslo Nye Høyskole
Oslomet – storbyuniversitetet
Politihøgskolen
Sámi allaskuvla
Steinerhøyskolen
Universitetet i Agder
Universitetet i Bergen
UiO
Universitetet i Stavanger
Universitetet i Sørøst-Norge
Universitetet i Tromsø
VID vitenskapelige høgskole
Arrangement og aktiviteter
Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø 2017
LMU-forum 2016 i Tromsø
Program 20. oktober 2016
08:30 Registrering
09:00 Velkommen v/Universell
09:15 Innledning til dagens diskusjon
09:45 Norgesmester i fusjoner - Norges Arktiske universitet UIT
10:30 Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
11:00 En LMU-sekretærs bekjennelser
12:15 Hva skaper arbeidsglede
12:45 Orienterinsløype på campus
13:30 Gruppediskusjoner om LMU
14:45 Har LMU utspilt sin rolle – eller ikke?
Test
08:30 Registrering og mingling
09:00 Velkommen v/Universell
Universellforum 2016
Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø 2015
Universellforum 2018
Program
Kaffe og registrering
Velkommen til UiA og Universellforum
Krav til uu av IKT og sektorspesifikk rettleiing
Pause
Sikker saksbehandling for studenter og ansatte
Læringsplattform og universell utforming
Lunsj
Digital eksamen og tilgjengelighet
Torget
Det digitale læringsmiljø anno 2018
Svaksynt student i en heldigital hverdag
Seminaret er avsluttet
Universellforum 2014
LMU-forum 2018
Program LMU-forum 2018
Kaffi og registrering
Velkommen til USN og LMU-forum
LMU-evalueringen: Kommentarer og videre arbeid
Pause
Studentenes forventninger til LMU og fremtidig læringsmiljøarbeid
Anbefalinger og innspill
Lunsj
Et helhetlig og strategisk LMU ved en fusjonert institusjon
Perspektiv: University of Cambridge sitt arbeid med læringsmiljø og mangfold
Pause
Digitalt læringsmiljø
Tiltak for mangfold og inkluderende læringsmiljø
Omvisning i Universitetsbiblioteket i Drammen
LMU-forum 2014 i Trondheim
LMU-forum 2013 i Fredrikstad
Byggseminaret 2018
Program
Kaffe og registrering
Velkommen til NTNU og Bygg-seminaret
Nye standarder for uu av bygninger
Pause
Syn, belysning og universell utforming
Lunsj og nettverksbygging
Veiledning og veiledere - spørsmål og svar
Om R2 i R2 - utforming av fremtidens læringsareal
Pause
Svaksynt student i utdanningsbygg
Fra universell utforming til inkluderende arkitektur
Seminaret er avsluttet
Bygg-seminaret 2017
Bygg-seminaret 2016
Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø 2019
Inkludering og tilrettelegging i fagskolen
Program
Kaffe og registrering
Velkommen til dagen
Velkommen til Fagskolen Kristiania
Kunnskapsdepartementet
Læringsmiljøundersøkelse for fagskolen
Lunsj
Plenumsdiskusjon
Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
Inkludering og tilrettelegging på et lite studiested
Tilrettelegging for studentene ved Fagskolen Innlandet
Avrunding og veien videre
Nasjonalt webinar om inkluderende læringsmiljø 2021
Byggseminaret 2022
Program
Kaffe og registrering
Velkommen til NTNU i Gjøvik
Årets Byggseminar
Når sykdom rammer deg som student
Universell utforming i publikumsbygg
Lunsj og nettverksbygging
Oppgradering av universell utforming i eksisterende bygg
Hvordan uttrykke intensjoner om undervisning og læring gjennom det materielle – med et særskilt fokus på universell utforming
Pause
Gjeldende krav til universell utforming og tilgjengelighet i offentlige bygg
Hvordan jobbes det med universell utforming ved Universitetet i Agder?
Forflytning til Norsk forskningslaboratorium for universell utforming
Omvisning og presentasjon av Norsk forskningslaboratorium for universell utforming
Seminaret er avsluttet
Universellforum 2022
Program
Kaffe og registrering
Velkommen til Høyskolen Kristiania og Universellforum
Opptak av undervisning og deling av læringsmateriell - juridiske avklaringer og god praksis
Nytt og nyttig fra HK-dir/ Universell
Pause
Inkluderingsstafett
Pause
Synstolking – the movie
Lunsj og nettverksbygging
Verktøy for oversettelse og teksting- nødvendig for noen eller nyttig for alle?
Digital inkludering- fra programnivå til ansattes plikter
Seminaret er avsluttet
Mentorwebinar
Webinar om universell utforming 8.6.2023
Program
Velkommen
Hva er godt nok?
Hva vektlegger tilsynet i sine kontroller?
Hva må være på plass sett fra et studentperspektiv?
Pause
Hvordan jobber institusjonene med universell utforming?
Pause
Hvordan kan fremtidens teknologi og verktøy forenkle det som i dag er vanskelig?
Noen tanker om dagen og hva vi skal gjøre videre?
Andre aktiviteter
Irsk konferanse om inkludering i høyere utdanning
Frokostseminar om nye standarder for universell utforming av bygninger
Konferansen - Studentene skal lykkes!
Referansegruppemøte
Møte med NSO
Møte med Deltasenteret
Referansegruppemøte
Møte med NVC og Nordisk ministerråd
Møte om studielitteratur og bibliotek
Møte i forum for studielitteratur
Svensk nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø
Fagdag NLB
Temadag for faglærere
Barrierer i høyere utdanning for personer med nedsatt funksjonsevne
LMU-møte og møte med tilretteleggingsnettverket
Kurs om universell utforming av dokumenter
AHEAD-konferanse
LMU-møte på HVL
NOKUT-frokost om studiebarometeret
Møte med Bufdir om universell utforming i IKT-utdanningene
LMU-møte på Oslomet – storbyuniversitetet
Kurs for studentrepresentanter i LMU
Arbeidsseminar med IAAP
Nordic conference: Inclusive Smart City
Møte med studentombudene i Norge
Workshop om universell utforming av læring
Møte med Tilretteleggingsforum på OsloMet
Kickoff - Handlingsplan NMBU
LMU- og AMU-møte ved UiB
Ope møte i Forum for universell IKT (UnIKT)
Svensk konferanse om tilrettelegging
Workshop med ansatte på UiO
Seminar om universell utforming som fag
Referansegruppemøte Universell
Rektorsamling i Oslo
LMU-seminar ved Høyskolen Kristiania
LMU-møte ved NTNU
Årsmøte i Nasjonalt fagråd for IKT
Årskonferanse NFYE
NOKUT-koferansen
Studentkonferanse UH-nett Vest
Møte med Studenttinget på Vestlandet
IDI-seminar ved NTNU
Utdanningsseminar ved IVB
LMU-seminar ved Nord universitet
Konstituerende møte i LMU ved UiT
Inkluderende digitalisering – hva har vi lært av korona?
ECIO congress 2021 - Make inclusion a priority
Seminar om handlingsplan
TINEL digital UDL Camp
Workshop i forskningsprosjekt om inkludering i høyere utdanning
Kurs for Uped UiB
Kurs om tilrettelegging for Høgskulen på Vestlandet
Konferanse om Autisme i skolen
Konferanse om UDL
NAV konferanse om syn
TINEL digital UDeL Camp
LINK-møte
LINK-møte
Avslutningsseminar i valgmodul om inkluderende utdanning
Webinar for universitetsbibioteket v/ NTNU
Møte med Universells referansegruppe
Kick-off Handlingsplan for UiT
Kurs for eksamenskontoret ved UiT
Introdag til Unipeds valgmodul om inkluderende utdanning
Presentasjon om studenter med Asperger syndrom og ADHD
Presentasjon for Ergoterapiutdanningen v/ NTNU
TINEL Camp om UDeL
Konferanse for faglærere på Chalmers Høyskole
Workshop i forskningsprosjekt #2
TINEL UDeL Camp
Seminar om handlingsplan del 2
LMU-møte NTNU
Møte i Universells referansegruppe
Samling med avdeling for studenttjenester
LMU-møte ved Samisk høgskole
Møte om "Tjenester for alle"
Heldagsmøte for LMU
Labfrokost: Læringsdesign for universell utforming
Nettverksmøte med NAV og læresteder i Møre og Romsdal
LINK- møte
Workshop i forskningsprosjekt #3
Internasjonal konferanse om inkludering i høyere utdanning
LMU-møte ved NHH
Workshop i forskningsprosjekt #4
Møte i Universells referansegruppe
Workshop i forskningsprosjekt #5
Nasjonalt webinar om inkluderende læringsmiljø
Fifth International Conference on Universal Design
Workshop i forskningsprosjekt #6
Kurs om universell utforming
IT-konferansen 2021 ved UiO
Presentasjon for administrasjonen ved NLA
Møte med Universitetet i Agder
Studentombudskonferansen 2021
Arbeidsseminar med publiseringsstøttetjenestene
Fagdag om uu og tilrettelegging
Universellforum 2022
Tilretteleggingskontakter
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
Det teologiske menighetsfakultet
Dronning Mauds
Fjellhaug Internasjonale Høgskole
Handelshøyskolen BI
Høgskolen i Innlandet
Høgskolen i Molde
OsloMet
Universitetet i Sørøst-Norge
Høgskulen på Vestlandet
Høgskulen i Volda
Høgskolen i Østfold
NLA Høgskolen
Nord Universitet
Norges handelshøyskole
Norges Idrettshøgskole
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
Norges Musikkhøgskole
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Universitetet i Agder
UiO
Universitetet i Stavanger
Universitetet i Tromsø
VID vitenskapelige høgskole
Høyskolen Kristiania
Nordic Network
The NNDC network
Project on Nordic mobility
Equity in Student Mobility in Nordic Higher Education (ESMHE)
Summary and Introduction
About the ESMHE project
Disability and mobility in Nordic Higher Education
Statistics and key findings
Support for mobility
Findings and suggestions from the national experts
Students' experiences and thoughts: data collection
Key findings: Student's experiences
Conclusions: Student's experiences
Overall conclusions
Personmappe
Kjetil Knarlag, Bjørnar Kvernevik
MediaLT
Om nettstedet
▲