Strategiske områder
Publisert: 21.mai 2019
Endret: 12.apr 2021
Tema 1: Politikk, lovverk og styrende dokumenter
Universell skal påvirke og konkretisere overordnet politikk og gjeldende politiske føringer for inkludering, universell utforming, tilrettelegging og læringsmiljø.
Tiltak
A. Påvirkning og endring
All utdanning er i kontinuerlig endring. Det utvikles ny kunnskap som berører enhetens arbeidsområder, strategiske dokumenter skal både forstås og fornyes, og lover, forskrifter og annet regelverk skal endres og tilpasses for svare på samfunnets utfordringer. Tema som læringsmiljø, inkludering, universell utforming og tilrettelegging må ivaretas i en slik kontekst.
Universell skal:
- Aktivt søke kunnskap om aktuelle tema og prosesser som er i utvikling og endring.
- Arbeide proaktivt og påvirke beslutningstakere innen utdanningsområdet til å ta inn tema som mangfold, inkludering, universell utforming, tilrettelegging og funksjonsnedsettelse i styrende dokumenter for sektoren.
- Svare på høringer, bidra i offentlig meningsutveksling og delta i offentlige utvalg som omhandler senterets kjerneområder.
B. Utdyping og forståelse
Sektoren ønsker konkretisering og tolkning av lover, offentlig styringsdokument og relevante utredninger gjennom eksempler og sektorspesifikk kunnskap fra arbeidsfeltene.
Universell skal:
- Utvikle og innhente dybdekunnskap om sentrale lover, forskrifter og relevante utredningerinnen enhetens arbeidsområder.
- Produsere sektortilpasset og tematisk opplæringsmateriell om lover, regelverk, politiskeføringer og strategiske dokumenter for enhetens målgrupper.
Tema 2: Tilbud og tjenester av høy kvalitet
Universell skal bidra til å utvikle kvalitetssikrede tilbud og tjenester for å ivareta inkludering, mangfold, funksjonsnedsettelse og studentenes medvirkning.
Tiltak
A. Utvikle kunnskap gjennom prosjekter og utredninger
Prosjekter og utredninger skal gi interessenter et beslutningsgrunnlag for å styrke god praksis, eller endre eksisterende praksis der dette er nødvendig. Universell skal arbeide systematisk og metodisk gjennom:
- planlegging
- informasjonsinnhenting
- involvering og medvirkning
- formidling
- utprøving og implementering av tiltak
- tilbakemeldinger
- evaluering og forbedring
Universell skal:
- Utvikle tematiske veiledere med grunnleggende kunnskap og praktiske verktøy innenhovedarbeidsområdene, slik som inkludering, mangfold, funksjonsnedsettelse, universellutforming og læringsmiljøarbeid.
- Utvikle prosessveiledere for kvalitetssikring, utvikling og medvirkning.
- Sørge for kunnskapsinnhenting og medvirkning.
Utviklingsarbeid gjøres i samarbeid med utdanningsinstitusjonene, aktuelle departementer, offentlige etater og direktorater, studentorganisasjoner og interesseorganisasjoner. Relevans, medvirkning, imøtekommenhet, respekt og nøyaktighet er viktige premisser for samarbeidet. I alle større prosjekter inviteres deltakere fra sektoren og andre kompetanseenheter inn i arbeidet. Universells referansegruppe bistår på tvers av saksområder.
B. Tilby fysiske og digitale møteplasser og nettverk for dialog, medvirkning og felles utvikling
Møteplassene i form av konferanser og temamøter er Universells viktigste arena for nettverk, dialog, medvirkning og felles utvikling. Direkte oppfølging ute i sektoren er et annet viktig felt for kunnskapsutvikling og deling. Universell tilbyr også et digitalt nettverk gjennom epostlister, nettsider og sosiale media. Formålet med møteplassene er å gi sektoren arenaer for faglig diskusjoner, påfyll og fellesskap.
Universell skal:
- Tilby kunnskap til alle målgrupper gjennom foredrag, opplæring/ kurs, møtedeltakelse, fasilitering og dialog på relevante saksområder.
- Tilby nasjonale temamøter for faglig påfyll og diskusjon.
- Arrangere nasjonale konferanser på tvers av hovedarbeidsområdene.
- Tilby digitale møteplasser for dialog og diskusjon.
Det er et mål at alle offentlige utdanningsinstitusjoner skal ha hatt besøk av Universell og/ eller deltatt på nasjonale konferanser i perioden.
Tema 3: Digital formidling og opplæring
Universell skal tilby digital formidling, opplæring og kursing innen enhetens arbeidsområder.
Utdanningssektoren preges av en omfattende digitalisering, og tempoet øker. Digitaliseringen må brukes riktig, og universell utforming skal være det bærende prinsippet.
Universell har lenge prioritert oppsøkende virksomhet, for bedre felles forståelse og utvikling av saksfeltet. Universell skal i perioden også tilby nettbaserte tjenester for kurs, opplæring og kompetanseutvikling i sektoren. Dette formidles gjennom Universells nettsider, e-læringsportaler, webinarer, epostlister, nyhetsbrev og sosiale media.
Universell skal:
- Sørge for at alt materiell som produseres av Universell gjøres åpent tilgjengelig for målgruppen.
- Tilby digital kompetanseheving og opplæring på alle saksområder i form av tematiske kurs og digitale veiledere, og gjennom bruk av pedagogiske verktøy for digital læring.
- Sørge for at all digital opplæring og bruk av digitale læremidler er utformet etter prinsippene for universell utforming av læring og IKT.
- Sikre jevnlig formidling av nyheter og relevant informasjon gjennom felles epostlister og nyhetsbrev.
Forrige kapittel