• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Metode

Publisert: 04.jul 2019 Endret: 04.jul 2019

Datainnsamlingen har bestått av et arbeidsseminar med utvalgte aktører som er berørt av lovkravet, intervjuer med sentrale aktører, intervjuer med representanter innen tre utvalgte studieretninger i Norge og intervjuer av ansatte med støttefunksjoner knyttet til universell utforming eller tilrettelegging ved UH-institusjoner.

Arbeidsseminar

Rett etter oppstart av prosjektet gjennomførte vi i samarbeid med NLB og Universell et arbeidsseminar med representanter for ulike aktører som berøres av kravet om universell utforming av digitale læremidler i høyere utdanning. Deltakerne refererte til status på feltet og det ble drøftet ulike tiltak.

Intervjuer

Hovedmaterialet i prosjektet er en rekke intervjuer. Totalt er det gjennomført 27 intervjuer. Noen av intervjuene har vært med representanter for aktører med nasjonalt nedslagsfelt:

  • Ett forlag 
  • Kopinor 
  • Bokbasen 
  • Unit

Disse intervjuene ble gjennomført som både semi-strukturerte og ustrukturerte intervjuer. Temaene som ble tatt opp varierte med aktørenes rolle. 

Videre valgte vi ut tre studieprogrammer og tok kontakt med alle UH-institusjoner i Norge som tilbyr disse studieprogrammene. Programmene er:

  • Grunnskolelærerutdanningen 1-7 klasse
  • Bachelor i informasjons- og datateknologi
  • Bachelor i fysioterapi

Ved de aktuelle institusjonene intervjuet vi personer i følgende roller:

  • faglige ansatte representanter ved de tre utvalgte studieretningene
  • administrativt ansvarlige eller andre støttefunksjoner for tilrettelegging eller universell utforming. 

Intervjuene med utdanningsinstitusjonene ble gjennomført som semi-strukturerte intervjuer per telefon. 

Flere av de vi ønsket å intervjue var motvillige. Dette var primært begrunnet i at de manglet kunnskap om universell utforming av digitale læremidler. Mange av personene som ble kontaktet stilte seg spørrende til henvendelsen, og ønsket å henvise oss videre til personer som arbeider med individuell tilrettelegging sentralt på institusjonen. 

Faglige ansvarlige for grunnskolelærerutdanningen 1. – 7. trinn ved tretten institusjoner ble kontaktet. Av disse takket tre nei til å delta, og to svarte aldri på våre henvendelser. Åtte intervjuer ble gjennomført. 

For studieretninger innen informasjons- og datateknologi ble det valgt ut ett studieprogram ved alle norske UH-institusjoner som er klassifisert innunder informasjons- og datateknologi.6 Faglige og administrative representanter ved 13 studieprogrammer ble kontaktet på e-post og/eller telefon. Enkelte ønsket ikke delta og noen svarte ikke på våre henvendelser etter flere forsøk. Vi endte opp med å gjennomføre intervjuer med fem representanter.

Det er fire institusjoner med bachelorstudier i fysioterapi i Norge. Det har vist seg vanskelig å få representanter til å stille til intervju, og vi har kun intervjuet én fagrepresentant.

Når det gjelder intervjuer med representanter med støttefunksjoner knyttet til uu eller tilrettelegging henvendte vi oss til totalt 18 UH-institusjoner. Som for studieretninger, viste det seg vanskelig å få alle til å stille til intervju. Totalt intervjuet vi sju personer med ulike former for støttefunksjoner. Noen av informantene sitter sentralt i organisasjonen og flere har sittet i samarbeidsforumet i forbindelse med innkjøp av Canvas som læringsplattform. Andre har hatt tilretteleggingsansvar eller andre støttefunksjoner for universell utforming lenger ned i organisasjon, både for tekniske tjenester og IT og bibliotekstjenester.


6 NUS-klasse: 6541. 
Forrige kapittel Neste kapittel
Rapport: Universell utforming av digitale læremidler

Innholdsfortegnelse

1. Sammendrag og konklusjoner
2. Innledning
3: Metode
4. Rammevilkår og aktører
5. Tilretteleggingsarbeidet i UH-sektoren
6. Status - bruk og utforming av digitale læremidler
7. Kjennskap til krav om uu
8. Konklusjon
9. Litteratur

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲