Inkluderende læringsmiljø (IL)
Publisert: 16.mai 2019
Endret: 07.apr 2021
Høyere utdanning skal være tilgjengelig for alle. Universell utforming og individuell tilrettelegging av læringsmiljø er institusjonenes viktigste strategier for å ivareta studentmangfoldet og personer med funksjonsnedsettelse. Universell skal arbeide med følgende oppgaver:
Post | Tema | Periode |
IL 1 | Tilby digital veiledning og kurs om universell utforming av læringsmiljø og individuell tilrettelegging for utdanningsinstitusjoner og samarbeidspartnere. | Gjennom-gående |
IL 2 | Skrive veileder om tilgjengelighet og tilrettelegging i koronatiden. | Vår 2020 |
IL 3 | Skrive veileder om universell utforming av webinarer og undervisningsverktøy på nett. Test av Zoom og Teams med tanke på universell utforming. Innlede arbeid med annen programvare. | Vår 2020 |
IL 4 | Ferdigstille veileder for arbeid med inkludering, universell utforming og tilrettelegging (metodeveilederen). | Vår 2021 |
IL 5 | Gjennomføre prosjektet «Mentorordningen» som innhenter erfaringer fra ulike interessenter og vurderer nytteverdi og hensiktsmessig administrering av ordningen. | Høst 2020/ Vår 2021 |
IL 6 | Delta i EU-prosjekt om universell utforming av UDeL | 2020/ Vår 2021 |
IL 7 | Gjennomføre valgmodul for Uniped v/ NTNU om inkluderende utdanning | Vår 2020 |
IL 8 | Skrive veileder om universell utforming av læring – både fysisk og digitalt. | Vår 2021 |
IL 9 | Planlegge og gjennomføre Universell-konferansen som webinar mai 2021. | Høst 2020/ Vår 2021 |
IL 10 | Planlegge og gjennomføre et digitalt bygg-seminar i samarbeid med ett eller flere læresteder | Høst 2021 |
IL 11 | Gjennomføre modul for Uped v/ UiB om inkluderende undervisning | Høst 2020 |
IL 12 | Delta i arbeidet i BOTT-SA med anskaffelse av nytt Sak- og arkivsystem for UH-sektor. | Høst 2020/ Vår 2021 |
Forrige kapittel
Neste kapittel